Hawai'i

12 februari 2019 - Honolulu, Hawaii, Verenigde Staten

Het heeft een tijdje geduurd maar hier is die dan mijn nieuw blogpost over Hawai'i! ik had er al weken naar uitlopen kijken en eindelijk op 12 februari ben ik vertrokken naar Edmonton samen met Vittoria ( een meisje die ook een exchange jaar doet en bij wie ik in de klas zit) en haar host moeder en host zus. We vertrokken al vroeg en kwamen rond 1 uur aan. Vittoria en ik werden afgezet bij de west Edmonton mall, hier hebben we nog even voor zomerkleren gekeken want die zijn nogal lastig te vinden bij -30. In de avond heeft Vittoria's host moeder ons weer opgehaald en zijn we naar haar vader gegaan die woont ongeveer 20 minuutjes bij het vliegveld vandaan. Hier zijn we redelijk vroeg naar bed gegaan want om 3 uur moesten we weer ons bed uit en op weg naar het vliegveld. We hadden drie vluchten voor de boeg, we zouden vanaf Edmonton naar Denver vliegen, van Denver naar San Francisco en vanaf San Francisco naar Honolulu. Nadat we waren ingecheckt hebben we even ontbeten en daarna was het alweer tijd op the gaan boarden. De vlucht duurde ongeveer 3 uur, en hier heb ik nog even geslapen. Nadat we in Denver waren aangekomen had ik nog na gevraagd hoe onze komende vluchten er voor stonden aangezien een een grote storm in San Francisco was. De medewerkster vertelde ons dat het allemaal nog volgens plan verliep. Na ongeveer een uur wachten merkte ik op dat het vliegtuig die wij naar San Francisco moesten hebben vertraagd was wat zou betekenen dat wij onze vlucht naar Honolulu zouden missen. Ik ben hierdoor gelijk naar de balie gegaan, hier stonden meerdere mensen met het zelfde probleem. Het was mogelijk om de vlucht over te boeken en de rechtstreekse vlucht van Denver naar Honolulu te pakken indien er geen bagage was ingecheckt was, gelukkig hadden wij alleen carry on bij ons, dus had de medewerker ons op deze vlucht gezet. We hadden 10 minuten om naar de nieuw gate te gaan en te boarden. Wij hebben ons gehaast naar de nieuwe gate en zaten op tijd op onze plek. Na een vlucht van 7 en een half uur waren we dan eindelijk op Hawai'i, als eerste van de groep, hierdoor hebben we nog een aantal uur op het vliegveld moeten wachten. Veel mensen hadden vertraging en geannuleerde vluchten vanwege de tropische storm in San Francisco & de enorme sneeuw val in het noorden van de VS. Om 9 uur waren we in ons hotel aangekomen, we zaten direct op Waikiki beach. Op onze eerste dag zijn we in de ochtend naar Diamond head gegaan. Dit is nu een inactieve vulkaan, en deze hebben we tot te top beklommen, waar je een uitzicht over een groot deel van Hawai'i had. in de middag hadden we vrije tijd en heb ik met een paar andere een fiets gehuurd en hebben we gefietst naar een drive in restaurant om te lunchen. En daarna zijn we langs de kustlijn gefietst. Nadat ik m'n fiets had ingeleverd ben ik nog even naar het strand geweest, het zee water was helaas kouder dan gedacht. Voor avond eten zijn we naar Teddy's burgers gegaan. De volgende ochtend waren we om 9 uur op weg naar Hanauma bay, om hier te gaan snorkelen. De zee zag eruit als een soort hoefijzer. We kregen eerst een snelle introductie van wat we niet mochten doen aangezien dit een national park is en ze niet willen dat het koraal beschadigd raakt. Ik heb helaas geen schildpad gezien en ook best weinig vissen en koraal omdat het best hard aan het waaien was, en het nogal moeilijk was om naar de juiste plekken te komen hierdoor. Ik ben hier Helaas ook aardig verbrand, dus nadat we terug waren gebracht bij het hotel ben ik na een douche opzoek gegaan naar aftersun en zonnebrand met een hogere factoor. Nou die had ik gevonden hoor, ik heb uiteindelijk een zonnebrand met factoor 100 gevonden en die meegenomen. In de avond zijn we naar het hardrock cafe gegaan om avond te eten, en hier heb ik natuurlijk een t-shirt gekocht. Hierna hadden we nog vrije tijd, we hebben in die tijd nog even door de stad gelopen, en hebben helaas het vuurwerk op het strand gemist. Zaterdag moesten we vroeg opstaan we hadden namelijk surfles en die begon al om 7 uur dus om 6:30 mesten we ons verzamelen. Na het surfen hadden we de hele dag vrije tijd, we zijn met bijna de hele groep naar de Manoa falls gegaan om hier te wandelen, overal waar je keek was er alleen maar groen te zien. Het was wel erg nat en modderig omdat het een deel van het regenwoud was. Maar het was wel super mooi om te zien en er te hebben gewandeld. Om 4 uur moesten we verzamelen en gingen we naar Germaine's luau hier hebben we ook een echten bloemen lei gekregen. We moesten ongeveer een uur in de bus en zijn bijna naar de andere kan van het eiland gereden. Hier hadden ze allemaal verschillende dans optredens met traditionele Polynesiërse dansen dus niet alleen uit Hawai'i, hier hadden we ook een typisch poloneysisch buffet. Dit is zeker een aanbeveler en dit vond ik misschien wel een van de leukste excursies van de trip. Zondag zijn we naar pearl harbor geweest en hebben we een boottour gedaan daarna hadden we nog een uur om daar rond te lopen en dingen te bekijken. Vanaf pearl harbor zijn we direct door gegaan naar de swap meet bij het football stadion, dit is een markt rondom het stadion waar allerlei souvenirs worden verkocht, hier hebben we ongeveer 2 uur rondgelopen. voor vrije tijd waren we naar Loani palace gegaan maar toen we aankwamen bleek deze helaas gesloten, vanaf hier zijn we doorgelopen naar het grootse winkelcentrum in Polynesië. We hadden alleen een beetje pech vanwege de tijd, want toen we er waren moesten we al bijna weer een Uber terug nemen om op tijd terug te zijn in het hotel. In het hotel hadden we geld gekregen en mochten we zelf beslissen waar we gingen eten, in de Uber terug hadden we net gehoord over een poki bowl dat is typisch Hawaiaans en klonk erg goed, toen we ud te horen hadden gekregen dat we zelf mochten kiezen waar we wilden eten hebben we een restaurant opgezocht die dit verkocht en zijn we daar heen gegaan. Nadat we klaar waren met eten hebben we in de avond vrije tijd gehad om te winkelen. Op maandag zijn we naar het Polynesië culture center geweest. Hier heden ze dorpjes nagemaakt van uit 6 verschillende Polynesië eilanden, je kon hier typische dansen leren, weven met bladeren, shows bekijken en nog veel meer. Zo was er een show in de middag in het water waarbij mensen op vlotten een verhaal vertelde hoe het water hun samen breekt in plaats van hoe het hun verdeeld, dit was er leuk om te zien. In de avond hadden we hier een buffet, na het buffet hadden we een show waarbij heel veel in gedanst werd en dit was heel mooi om te zien. Er werd ook behoorlijk veel met vuur gedanst. Dinsdag was helaas alweer onze laatste dag op Hawai'i hier heb ik nog de laatste dingen gekocht die ik graag mee terug wilde nemen, en heb ik bij egg's and things (een typisch Hawaiaans ontbijt) een van de beste omeletten ooit gehad. nadat ik deze had gehaald was het tijd om in de lobby van het hotel te verzamelen. om 1uur zijn we op een bus gestapt en hebben we nog een sightseeing tour gehad, hier zijn we oa langs Obama's high school gereden, langs het oude en nieuwe paleis gegaan, wat ook het hoofdkantoor is in de serie Hawai'i 5'o (waar blijkbaar ook nieuwe afleveringen voor gedraaid werden toen wij er waren) en het standbeeld van King  Kamehameha. Ook een leuk feitje onze bus chauffeur is een achterneefje van king Kamehameha. Nadat we klaar waren met de bus tour waren we hier wee naar het grootste winkelcentrum gegaan maar dit keer was er wat meer tijd op te winkelen. Om 5 uur hadden we ons laatste diner met zn alle bij Bubba Shrimp. Daarna was het tijd om naar het vliegveld te gaan. Hier hadden we afscheid van elkaar genomen en waren we naar de gates gegaan. Dit keer hadden we geluk dat er geen vertragingen waren, en we vlogen nu vanaf Honolulu naar Denver en vanaf Denver naar Edmonton waar Kat mij en Vittoria zou ophalen. Eenmaal op het vliegveld wilde de immigratie Vittoria's visum checken, en omdat ik op haar wachtte ook de meine waarnaar ze mij een nieuw visum hadden gegeven. Terwijl ik dacht dat ik Canada niet meer in mocht maar dat was gelukkig niet het geval! Na 8 dagen volop zon was het toch wel een tikkie kouder in Canada maar het was wel weer fijn om terug te zijn. Ik ben nog een dag thuis gebleven om even uit te rusten van de lange reis, en daarna zou ik het school leven weer oppakken